نا خواسته به پوست خود آسیب نزنید!

کم خوابی و اثر آن

نا خواسته به پوست خود آسیب نزنید!

خواب کافی پوست شما را سالم نگه می دارد. طبق آماری که از مردم سراسر دنیا گرفته شده است، در سال 2020، بالاترین درآمد را افرادی دارند که به نوعی مرتبط با صنایع مراقبت از پوست هستند.

رقم تخمینی برای این صنایع، چیزی در حدود 200 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مبلغ نشان دهنده چه اتفاقی است؟ آیا به نظر شما این یک هشدار نیست؟

گاهی اوقات کارهای ساده ای مانند خواب کافی، به عنوان رمزی برای داشتن پوست سالم به حساب می آید، چرا که همه ما، آن کارهای ساده را یا نمی دانیم یا می دانیم ولی به آنها اهمیت نمی دهیم. به عنوان نمونه، اثر خواب کافی و استراحت متعادل بر روی پوست.

در این مقاله به اثرات خواب ناکافی و خواب کافی بر روی پوست اشاره می نمائیم. با مطالعه این مطلب شگفت زده خواهید شد. با ما همراه باشید.

 

تاثیر خواب کافی بر پوست صورت:

احتمالا بسیاری از شما عزیزان خواب ناکافی را تجربه کرده اید. صبح، زمانی که بیدار می شوید، متوجه اثراتی از کافی نبودن خواب بر پوست خود می بینید و نگران می شوید. افتادگی پلک، ورم کردن چشمها، پریدگی رنگ صورت، حلقه سیاه دور یا زیر چشم، عمیق شدن چروکهای صورت و خط خنده یا شیار بینی و علائمی از این قبیل.

در این زمان پیش خود فکر می کنید مگر می شود یک شبه این همه تغییر در صورت اتفاق بیفتد؟ پاسخ اینست: بله یک شبه این همه تغییر اتفاق می افتد و ممکن است اثر ظاهری آن تا چند ساعت بعد از بین برود. اگر خواب کافی در شبهای مختلف اتفاق نیفتد، چروکها کماکان می آیند و میروند ولی هر بار جای آنها عمیق تر باقی میماند. چه کنیم؟

 

چرا خواب کافی مهم است؟

هنگامی که می خوابید، کل قوای بدنتان، بازسازی می شود. این بازسازی نه تنها در پوست صورت اتفاق می افتد، بلکه در تمام اعضای داخلی بدن نیز بازسازی انجام می شود. دلیل این بازسازی هم تاریکی شب است. هنگامی که هیچ نوع اشعه و نور مزاحمی وجود ندارد. اشعه هایی مانند ماوراء بنفش.

ضمنا هنگام خواب کافی، فعالیتهای برخی ارگانهای بدن آرامتر می شود ارگانهایی مانند قلب و مغز، در این صورت رسیدگی به پوست که بخش خارجی بدن ماست، بیشتر می شود. خون رسانی به پوست بالا می رود و رادیکالهای آزاد سرطان زا که حاصل از نورهای مضر روز است، از بین می رود.

دلیل دیگری که خواب کافی به بازسازی پوست کمک می کند، محدود شدن حرکات صورت است. هنگام خواب، حرکات صورت محدود می شود. الاستین و کلاژن پوست که در حقیقت مانند اسکلت استخوانی بدن، پوست را محکم نگه می دارند، استراحت می کنند و خود را تکثیر مینمایند. در این صورت تمامی آسیبهای پوستی را جبران می کنند.

 

اثر ساعات خواب بر صورت
خواب کافی و استایل زیبای صورت

 

برای داشتن پوستی سالم چه کنیم؟

  • موثرترین داروی زنده نگه داشتن پوست، خواب کافی درحد 7 تا 9 ساعت در شب است. اگر می خواهید مطمئن شوید، دو هفته امتحان کنید. متوجه می شوید که پوستتان شادابی خود را به دست آورده است و شیارهای عمیق، کم عمق تر نمایان می شود.
  • قبل از خواب، حتما صورت خود را با یک شوینده ملایم بشوئید تا منافذ پوست بتواند باز شود و تنفس کند. در این صورت ترمیم بهتر انجام می شود.
  • با آرایش نخوابید حتی اگر مجبور باشید.
  • قبل از خواب از کرمهای مناسب پوستتان استفاده کنید. کرم هایی که برای روز و شب به طور جداگانه تهیه شده اند و به صورت دوره ای استفاده میشوند.
  • روی صورت خود نخوابید. به پشت خوابیدن باعث عقب افتادن زمان پیری پوست می شود. البته اگر عادت ندارید و ممکن است این کار به خواب کافی شما لطمه بزند، به پشت خوابیدن را فراموش کنید.
  • بالشی که استفاده می کنید حتی الامکان نرم و قابل انعطاف باشد. البته سرتان نباید در بالش فرو برود.
  • هنگام خواب، سر بالاتر از سطح بدن باشد. با این کار، حلقه سیاه دور چشم، به مرور از بین می رود.

سخن آخر اینکه:

کارهای ساده ای هستند که بوسیله انجام آن می توانیم از پیری زودرس جلوگیری کنیم. با انجام این کارهای ساده، مانند داشتن خواب کافی و پرهیز از خواب ناکافی، مراقب پوست خود باشید تا در سالهای آتی عمرتان، درگیر صنایع مراقبت پوست نشوید.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*