آشپزی با پوست ما چه می کند؟

عوارض پوستی آشپزی

با آشپزی چه آسیبی به پوستمان می زنیم؟

تماس با مواد غذایی مانند فلفل، گوجه، برخی میوه ها و … در هنگام خرد کردن آنها، ممکن است علائمی مانند التهاب پوستی، خارش، سوزش و بسیاری علائم غیرقابل تحمل برای ما داشته باشد. بیشتر ما ممکن است این مورد را تجربه کرده باشیم. به این نوع مشکلات پوستی، درماتیت می گویند.

اما این اول کار است، گرمای شعله گاز خوراک پزی، بخار غذا، بوی غذا و … با ما چه می کند؟ آیا راه حلی هم می توان برای جلوگیری از درماتیت پیشنهاد نمود؟ بله

در این مقاله سعی بر آن داریم تا روش مراقبت از پوست را در هنگام آشپزی به شما دوستان یادآور شویم. پس با ما همراه باشید.

 

پوست ما و پخت و پز غذا:

ما به عنوان خانم خانه دار، چنانچه به ماده غذایی حساسیت داشته باشیم، می توانیم به دلخواه خود، آن ماده غذایی را از لیست غذاهایمان حذف کنیم یا چاره ای برای جلوگیری از آسیب پوستی و درماتیت بیندیشیم. حال اگر این کار به عنوان شغل و حرفه ما باشد، چه کنیم؟ قبل از چاره اندیشی برای جلوگیری از التهاب پوستی، بهتر است دلیل ایجاد و انواع درماتیت را بشناسیم.

 

انواع درماتیت کدام است؟

درماتیت همان التهاب پوست است که سه نوع از آن در هنگام آشپزی می تواند اتفاق بیفتد. این سه نوع عبارتند از درماتیت تماسی، آلرژیک، تحریکی که در برخی افراد ایجاد می شوند و بسیاری از ما از مبتلا بودن به این بیماری، بی خبر هستیم. خوبست بدانید که اکثر خانمهای خانه دار در معرض انواع درماتیتها قرار دارند ولی خودشان این را نمیدانند.

 

التهاب پوست به دلیل تماس با مواد غذایی:

افرادی که آشپزی را به عنوان شغل خود انتخاب می نمایند، بیشتر از خانمهای خانه دار در معرض بیماری درماتیت هستند. التهاب پوست تماسی، از دسته بیماریهایی است که هر چه تماس فرد با مواد حساسیت زا بیشتر باشد، بیشتر بروز می کند.

به عنوان مثال، هر چه پوست دست در تماس بیشتر با ادویه جات باشد، درماتیت یا التهاب پوستی، سریعتر اتفاق می افتد و ماندگاری آن بیشتر است.

بارزترین علائم درماتیت تماسی عبارت است از: پوسته پوسته شدن، پوست ریزی، کهیر، تاول و ترک پوست.

 

التهاب پوست به دلیل آلرژی غذایی:

این نوع التهاب را درماتیت آلرژیک می گویند که خود نوعی التهاب پوستی تماسی است. عامل ایجاد کننده آن، میوه هایی مانند انبه و سبزیجاتی مانند مرزه و پونه است.

البته حساسیت به زنجبیل، جوز هندی، وانیل،برگ بو و … نیز می تواند از این نوع درماتیت به حساب بیاید.

از علائم این بیماری، باد کردن انگشتان دست و کف دست می باشد.

 

عوارض حرفه آشپزی
حرفه آشپزی چه عوارضی دارد

 

التهاب پوست به دلیل درماتیت تحریکی:

این نوع التهاب پوست، مختص افرادی است که آشپزی در حجم زیاد ومکرر انجام می دهند. شاغلینی که کارشان آشپزی است، ممکن است به این بیماری دچار شوند. ابتلا به انواع درماتیتها، بستگی به نوع پوست و نژاد انسان دارد.

عوامل ایجاد کننده این نوع التهاب پوستی عبارتند از: پیاز، سیر، تربچه، مرکبات، خردل، ذرت، آناناس و …

علائم آن نیز شامل پوسته شدن سر انگشتان و قرمز و سوزناک شدن آن است.

راه حل: حتی الامکان هنگام آشپزی لباس آستین بلند، کلاه آشپزی جهت حفاظت از موها و پوست سر و دستکش را فراموش نکنید. صورت خود را دور از بخارات غذای درحال پخت قرار دهید. ادویه جات را با دست به غذاها اضافه نکنید. در فضای آشپزخانه از هود و تهویه قوی استفاده کنید. در هنگام آشپزی دستهای خود را با آب و مواد شوینده، در حد نیاز بشوئید تا لایه شاخی پوستتان از بین نرود. از روغن آرگان، بعد از شستشوی دستهایتان استفاده کنید. این روغن اگر به صورت اصل تهیه شود، به سرعت جذب شده و مانعی برای آشپزی شما نخواهد بود.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*